Kibritleri Çok Seven Küçük Kız

Bildiğiniz üzere kitap kulübümüzün ilk kitabı Kibritleri Çok Seven Küçük Kız'dı. Tereddüt etmek, var olmak, korkmak ve acı çekmek. Kitabın başında yapabildiklerini böyle özetliyor, iki kardeşten anlatıcı olanı ve kitap bittikten çok sonra, özellikle şimdi tekrar kitabı karıştırdığımda, bunun doğru olduğunu anlıyorum. Kitap aynen böyle ve okurken tüm bunları, sırf okur koltuğunda oturup da kendinizi anlatıcı yerine koyduğunuz için değil, yaşananların etkisinden dolayı da böyle hissediyorsunuz. 




Bu kitap hakkında yazmanın zor olacağını biliyordum ama açıkcası bu kadar zor olacağını düşünmemiştim, bir de kızlarla buluşmamızda da konuşmuştuk; bu kitabı spoiler vermeden anlatmak çok zor. Kapağın sevimliliğine hiç aldanmayın; okuması da oldukça zor bir kitaptı. 

"...bildiğim en güzel masallardaki gibi bana asla sunulmayan çiçekleri o kadar seviyorum ki..."

Gaétan Soucy'nin bu kitabı 1988 yılında yayınlanmış ama Can Yayınları 2016 Mayıs ayında bastı ilk kez. Ben de kendi okuma listelerimi hazırlarken denk gelmiştim, mümkün olduğunca yeni yazarların peşine düşmüşken, okuduklarımın skalasını geniş tutmaya çalışırken okumaktan mutluluk duyacağımı düşündüm. Öyle de oldu. Bu kitabı okuduğum için pek çok açıdan mutluyum; yeni bir yazarla tanıştım, yeni bir anlatım tarzıyla, yeni bir olay akışı işleyişiyle, her şey yeniydi benim için ama her satırda hem yazarın dehasına hayran kaldım; böylesine zor olayların ardı ardına hem de gizemlerle doldurulup, gizemlerinde her bir bölümde teker teker açığa çıkması, böylesi bir beceriye benim gözümde ancak hayran kalınır, hem de sarsıldım, devam etmek istemedim, okumak istemedim, kızlara bu kitap için ısrar ettiğime de kızdım. 

"...çünkü gök kabuğunun altında hiçbir şey ak ve kara değildir, en nazik sözler bile..."

Lügatleri, kitapları çok seven anlatıcımız ve arka kapağa bakar bakmaz anlayacağınız üzere kardeşinin, babasının vefatından sonra yaşadıklarını anlatan bir kitap bu, despot bir babanın, yaşamı, yaşamayı bilmeyen çocukların şaşkınlıkları... Diyorum ya spoiler vermeden anlatmak çok zor. 

"Kafasını hiçbir zaman lügate eğmemiş biriyle ne yapabilirsiniz ki?"

Çok satırın altını çizdim, çok cümlesini, zihnime kazımak için tekrar tekrar okudum, kendi adıma, edebiyat adına çok şey öğrendim, çok not aldım. Bana kendi yazma sürecimle ilgili de bir şeyler kazandıran kitapları seviyorum, son sayfayı çevirdikten bir süre sonra bile kendime gelememiş olsam da. Eğer bu kadar sarsılmaya hazırsanız, bu kitabı okumalısınız. 





"Benim için yeni bir varoluşun, güz ortasında belki bir baharın başlayacağını duyuyorum, oysa kendimi hayallere kaptırmamalıydım çünkü hayal kurmak kırılgan dengem için çok tehlikeli."

Tozlu Rüyalar Kitap Kulübünün diğer üyeleri benim gibi düşünmüyor maalesef, yine de neler yazdıklarını ben de merak ediyorum; Hilal, Seyhan ve Şahika'nın yorumları için linklere tıklayabilirsiniz :)


Yorumlar

Popüler Yayınlar